ANA MENDIETA
Although Ana Mendieta (Havana 1948-New York 1985) is now an indisputable international reference in the artworld, her person and her works remain largely unknown.
In her active, but tragically short life Ana Mendieta built up an exceptional oeuvre. During a period of thirteen years (1972-1985) she produced super-8 films and video’s, performances, actions and site-specific installations, drawings, prints, objects and sculptures.
The Cuban Ana Mendieta left at a young age - because of the political situation - her country and her family for the United States. At the end of the sixties she studied at the University of Iowa, which has been a very decisive periode in her life. Also during the seventies she stayed most of the time in Iowa and executed there many of her performances. About her radical choise for new forms of art she said: "The turning point in art was in 1972, when I realized that my paintings were not real enough for what I want the image to convey and by real I mean I wanted my images to have power, to be magic."
In her early period (1972-1978) she did a lot of experimental actions and performances in which she investigated social taboes and transgressions. She focused on the subject of sacrifice and crime around the body as woman. Since 1975 she made the so called ‘Silueta’ (silhouette) works, in which she imprints of her own body merged in the landscape. In these works Ana Mendieta achieved a unique synthesis which related her actions to the form (silhouette) of her body, to land art and to the typical esoterical symbols of religions and primitive rituals.
From this early period of Ana Mendieta Galerie Akinci shows photoworks of performances: Cosmetic Facial Variations (1972) and Body Prints (1974) and a portfolio of 12 photos of the Silueta-works in Iowa (1976-1978).
A travelling exhibition of the work of Ana Mendieta was shown during the years 1996 and 1997 in the following places: Centro Galego de Arte Contemporanea, Santiago de Compostela, Kunsthalle D?seldorf, Fundacio Antoni Tapies, Barcelona, Miami Art Museum of Dade County, Miami and MOCA, Los Angeles (cataloque).
Gabri?le Nederend
Amsterdam 1999
출처 - http://www.xs4all.nl/~akinci/Ana_Mendieta/Mendieta.htm
명성을 얻고 있지만, 그녀와 그녀의 작품들에 대해서는 그리 알려지지 않았다.
비극적인 짧은 생을 마감한 그녀의 활동기간에 예외적인 작품을 만들었다.
13년동안(197201985), 그녀는 슈퍼 8미리 필름과 비디오들, 퍼포먼스,
특정장소에 설치예술, 회화들, 프린트, 조각들을 만들어냈다.
쿠바생인 아나 멘디에타는 젊은 나이에 - 정치적인 상황 때문에 - 그녀의
조국과 가족을 두고 미국으로 떠났다. 60년대말에 그녀는 lowa대학에서
공부를 했다. 이 시기는 그녀에게 매우 중요한 시기였다. 70년대에
그녀는 대부분의 시간을 lowa에 머물렀고 많은 행위예술을 수행했다.
예술의 새로운 형태에 대한 그녀의 급진적인 선택에 대해서 다음과 같이
그녀는 말하고 있다: "예술계의 전환점은 1972년이었다. 그때 나는
나의 그림들이 내가 전달하고자하는 것에 충분(real)하지 않다는
것을 알았다. 여기서 충분하지 않다는것은 나의 그림들이 힘을 갖고
마술이 되어주기를 원한다는 것이다."
그녀의 초창기(1972-1978)에 그녀는 사회적으로 금기시되고 한정된
영역을 뛰어넘는 많은 실험적인 행위들을 수행했다. 그녀는 여자로서
몸의 희생과 죄에 대한 주제에 촛점을 맞췄다. 1975년 이후로 그녀는
'Silueta'(윤곽:silhouette)이라 부르는 작업을 했다. 그것은
풍경과 그녀 몸의 통합에 대한 흔적을 남기는 작업이다. 그 작업에서
아나 멘디에타는 그녀의 몸의 형태(윤곽)와 관계된 그녀의 행위,
대지 예술에 관계된 그녀의 행위 그리고 종교와 각인 의식의 은밀한
상징들에 대한 그녀의 행위의 통합을 이루어냈다.